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Stanisław Lubieniecki (Hamburg) an Johannes Placentinus (Frankfurt an der Oder), 17. April 1665

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Kopfregest

Lubieniecki bedankt sich für den Brief vom 22. März (alten Stils) und die Übersendung von Placentinus'Person (im Register)"Astronomica et astrologica observatio"Werk (in der Bibliografie); er lobt den Verfasser für dessen mathematische Kompetenz und ethisches Urteilsvermögen.

Inhaltliche Schwerpunkte des Briefes bilden Gedanken zur Verbindung von Kometen und menschlicher Geschichte sowie die kritische Betrachtung des aufkommenden Absolutismus. Mit zahlreichen Bezugnahmen auf die Antike untermauert Lubieniecki die zeitkritischen Auffassungen des Placentinus.

Einig weiß sich Lubieniecki zunächst mit Placentinus hinsichtlich der ethisch motivierten Kritik an den Zeitläuften und betont, die christliche Welt habe stets der Erneuerung auf kirchlichem wie weltlichem Gebiet bedurft. Dies belegt er mit einer Reihe mittelalterlicher Autoren, die entsprechende Missstände gegeißelt haben, u. a. Bernhard von ClairvauxPerson (im Register) und Pierre d’AillyPerson (im Register). Kritiker seien oft mit dem Vorwurf der Häresie belegt worden, hätten aber lediglich unumgängliche Erneuerungen angemahnt; auch in der Gegenwart bedürfe es eines neuen Herkules, der den Stall des Augias reinige.

Auf eine Veränderung gelte es zu hoffen, nicht aber, sie gewaltsam herbeizuführen; sie werde durch das Mittel der Unterweisung befördert, wie bedeutende Kirchenlehrer zeigen. Vor allem gelte es, das GewissenSachbegriff (im Register) gegen äußere Gewalt zu schützen. Den Wert dieser Freiheit illustriert Lubieniecki mit Zitaten aus antiker Dichtung, wozu der sprichwörtlich gewordene Vers des HorazPerson (im Register) "nullius addictus iurare in verba magistri" ("nicht verpflichtet, auf die Worte eines Meisters zu schwören") zählt. Dammit leitet Lubieniecki zu dem Aspekt übert, der sich für die historische Behandlung der Kometen als konstitutiv erweist.

Kometen stellen für Lubieniecki nicht allein bedeutende Phänomene am Himmel dar, sondern motivieren auch zu unterschiedlichen Interpretationen; an dieser Stelle deutet sich bereits der Plan zu einer Sammlung divergenter Auffassungen an, dem "Theatrum cometicum"Werk (in der Bibliografie), den er Placentinus in dem Brief vom 10. November 1665Brief unterbreiten wird. Da Kometen als bedeutungsvolle Gegenstände gelten, gäben sie Anlass, die Gegenwart zu interpretieren, sie als schlechtes oder gutes Zeichen aufzufassen. Sie seien, entgegen der üblichen Auffassung, keineswegs ausschließlich Unglückszeichen und könnten insofern als Markierungen von Beispielen tugend- und lasterhaften Verhaltens dienen. In dieser Hinsicht seien sie, wie Lubieniecki im Anschluss an den griechischen Historiker DiodorPerson (im Register) ausführt, für eine historische Betrachtung von Bedeutung, deren Sinn darin bestehe, die Menschen durch Beispiele guten und schlechten Verhaltens zu belehren.

Deshalb teile er den Ansatz des Placentinus, die Kometenerscheinung zum Anlass zu nehmen, geistliche und weltliche Würdenträger zu mahnen. Als Muster derartiger Unterweisung, die im Sinne des Spruchs "historia magistra vitae" der Ausbildung einer tugendhaften Lebensführung dienen, weist Lubieniecki auf Fürstenspiegel, angefangen von XenophonsPerson (im Register)"Kyrupädie"Werk (in der Bibliografie) bis zu ErasmusPerson (im Register)' "Institutio principis Christiani"Werk (in der Bibliografie), an Philipp von BurgundPerson (im Register) gerichtete Dichtungen von Gerhard ListriusPerson (im Register) und Gerhard GeldenhauersPerson (im Register) "Enchiridion de officiis principis" . Der Einschätzung des Placentinus von dem beklagenswerten Zustand der Christenheit und der Bedrohung der GewissensfreiheitSachbegriff (im Register) stimmt Lubieniecki zu; auch er hoffe, das Erscheinen des Kometen werde zur Besserung beitragen, ohne allerdings große Erwartungen daran zu knüpfen.

Das Ideal eines gerechten und gottesfürchtigen Herrschers, das die Fürstenspiegel vermittelten, stehe im Kontrast zur Machtpolitik, wie sie MacchiavelliPerson (im Register) propagierte, und damit zur Idee der StaatsraisonSachbegriff (im Register) des absolutistischen Staates: Auf Grund der Entwertung der Gerechtigkeit sowie familiärer, sozialer und religiöser Bindungen sowie der Ersetzung Gottes als des letzten Maßstabes für das politische Handeln durch das Wohl des Staates selbst gilt die Idee der StaatsraisonSachbegriff (im Register) Placentinus als götzendienerisch und "diabolisch", eine Ansicht, die Lubieniecki teilt, der ihre Verwerflichkeit wiederum ausführlich an Hand antiker Texte demonstriert.

Abschließend geht Lubieniecki auf die von Placentinus hervorgehobene Nähe des Kometen zum Sternbild Argo navis Himmelserscheinung (im Register)ein und verknüpft die Kometenerscheinung über die Metapher des Schiffes mit dem politischen Ideal des für das Gemeinwohl sorgenden HerrschersSachbegriff (im Register).

Variante 1

Texttyp

Abdruck

Textgenre

Brief

Grundsprache

Latein

Quelle

Theatrum cometicum I, S. 550–555Werk (in der Bibliografie)

Inhalt

[550]

Diuturni silentii taedium tam egregio responso pensasti. Scriptum tuum singularem tuam et rerum mathematicarum peritiam et mentis probitatem, bonique publici promovendi studium docet. Habet de quo sibi patria nostra gratuletur, quod te videat in vicino et amico solo, sub protectione serenissimi electoris principisPerson (im Register) magnorum meritorum gloria incluti, foedere firmo sibi devincti, famam sibi praeclaris ingenii monumentis conciliare, et publicis commodis studere. Quanquam merito vereor permultis etiam tua displicitura, utpote cum multa libertate dicta, cujus nec seculi plurimum depravati, nec semper privatorum genius capax est. Ad me quod attinet, in iis quae ad virtutem et mores pertinent, ex integro tibi consentio.

Agnosco enim cum tot magnis priorum seculorum viris, orbem Christianum, et in sacris et in profanis magna opus habere reformatione. Quis enim jam olim a temporibus Caroli M.Abkürzungsauflösung: MagniPerson (im Register) splendidissimos praesules et primae notae pontifices, errores et vitia orbem Christianum prementia multa cum libertate notasse ignorat? Neminem historiae paulo deditum latent plenae affectuum querelae, huic fini scriptis S. Abkürzungsauflösung: SanctiBernhardiPerson (im Register), Wilhelmi TyriiPerson (im Register) et similium inspersae. Quem non moveat planctus ecclesiae a Pelagio AlvaroPerson (im Register) episcopo Sylvensi indicatus? Quis siccis oculis adspiciat lachrymam ecclesiae a Gerhardo Riddero deductam? Quis non cum attentione consideret doctissimi et eminentissimi cardinalis Petri AlliacensisPerson (im Register) egregium de reformatione ecclesiae librum? Quem denique tot virorum piorum, etiamnum viventium, vota, studia, suspiria in eandem directa fugiant? Sed nempe alia vel suspicionem, vel etiam invidiam haereseos conflant. Ego ex animo dico quod sentio. Non omnes quidem, ut ille de suae sectae (absit invidia voci mediae) hominibus dixit, insaniunt huic vel illi sententiae fidei addicti, omnes tamen indigent reformatione, et suos quisque patitur manes. Adeoque divinus aliquis HerculesPerson (im Register), qui orbem christianum, velut augiae stabulum, infinitis errorum vitiorumque sordibus expurget, nobis opus est. Imo vero hoc solius Dei Opt. Max. Abkürzungsauflösung: Optimi Maximi opus dixero. Adeoque illi soli rem maxime arduam, et ut viribus, ita praecipue validis, totque seculorum usu firmatis vitiis humanis majorem, relinquendam, nobis intra quietae ac minime turbidae et nequaquam cruentae industriae fines consistentibus, ab eo solo ardentibus votis dies noctesque expetendam et pia mente exspectandam esse,

Et reor et, si quid veri mens augurat, opto."

Atque hoc ipsum mentem meam tuae convenire argumento est, in eo scilicet ut tale ac tantum negotium non aliter quam caute et placide, incolumi plusquam aurea conscientiarum libertateSachbegriff (im Register) tractetur, nullis adhibitis armis et violentiae instrumentis, non minando, tanto minus occidendo, sed monendo, non cogendo vel nocendo, sed docendo: uti loquuntur et suadent LactantiusPerson (im Register), HilariusPerson (im Register), AmbrosiusPerson (im Register), AugustinusPerson (im Register), AthanasiusPerson (im Register)Person (im Register), et alii antiqui et celeberrimi ecclesiae doctores. Et certe omnis rerum divinarum humanarumque ratio clamat, ne temeraria saevitia ipsam caeli arcem, sicut quondam Maximilianus IIPerson (im Register). imperator gloriosissimus, Henrico ValesioPerson (im Register), ex Polonia nostra in Galliam (ubi tandem moniti istius saluberrimi oblitum se fuisse, et funesto exitu religionem, singulare hominis erga Deum officium, in quod brachium carnis nihil habeat [551]juris, esse, ex vulnere sacro moribundus agnovit) fugienti dixit, invadere quis mortalium praesumat. Fateor etenim me quoque in iisdem tecum, cumque tot aliis summis et praestantissimis viris, militare castris, et certaroEditorische Korrektur (mit hoher Sicherheit): certare pro libertateSachbegriff (im Register). Haec enim hominem Dei munere maxime ornat, ditat, delectat, et in tota vita, sive sacra, sive profana tractanda sint, ingenuum et sedulum monet.

φράζευ ἕκαστα, Ἡνιόχον γνώμην στήσας καθύπερθεν ἀρίστην.

nempe ut homo ad imaginem divinam conditus cum caeteris rebus creatis praestet, imo eis cum imperio praesit, hoc primum semper gratiae divinae capiat experimentum. Hoc jure et beneficio desuper dato quivis vestrum, si bona nostra novimus, merito gloriari, sed et uti potest debetque. 'Haec enim lex est non scripta sed nata: quam non didicimus, accepimus, legimus; verum ex ipsa natura arripuimus, hausimus, expressimus: ad quam non docti, sed facti, non instituti, sed imbuti sumusSachbegriff (im Register)': ut bono jure ad hanc legem, cum qua nascimur, tuendam verba haec CiceronisPerson (im Register)orat. pro Mil.Abkürzungsauflösung: oratione Pro Milonetransferam.Atque hoc jus et ego, vindicibus ejus accedens, meo calculo et exemplo qualecunque id est, assero, nec dubito mutuatis a lyricorum antesignano verbis de me, praefiscini tamen affirmare:

Quid verum atque decens curo et rogo et omnis in hoc sum:
Condo et compono quae mox depromere possim:
Ac ne forte roges quo me duce, quo lare tuter:
Nullius addictus jurare in verba magistri
Quo me cumque rapit tempestas, deferor hospes.

Documento est et hic meus conatus, quo pro modulo ingenii viriumque, quem attribuit mihi dominus, libere tracto varia, inquisitione et scitu digna, sicut ingenuum quemque decet, cunctaque publice profutura, velut in penuariam cellam congero. Facio id autem occasionem dante et veluti monente moventeque cometaHimmelserscheinung (im Register) tam insigni et notabili. Is certe omnes suos spectatores, si et auditores simul sui esse velint, sibique cum res ipsa fert, deesse nolint, officii admonet, et munia cuique statui, conditioni et aetati implenda in memoriam revocat, non tantum adversorum, ut vulgo putatur, sed et prosperorum (illorum scilicet improbos, horum probos manentium) ideoque virtutum et

exemplis vitiorum quaeque notando.

Talia enim sunt quae ab omni aevo eum sunt secuta, ut testatur fidelis priorum seculorum nuncia et interpres historia, quam Diodorus Siculus Person (im Register)custodem illustrium virorum virtutis, et testem malorum sceleris appellat. Ad quam, dum mihi de istis sermo est, ut locupletem plenaeque fidei testem appello. Tu, vir doctissime! quod hac occasione officii moneas principes viros, eosque ecclesiasticos et politicos, officium prudentis et boni viri facis, memor illius dicti servatoris et domini nostrum omnium: "Sic decet nos implere omnem justitiam"

Ἐν δὲ δικαιωσύνῃ συλλήβδην πασ’ ἀρετή ἐστι
(In justitia autem comprehensim omnis virtus inest)

ut et Theognis olim dixit.

Certum enim est ut omnes homines, ita et omnes principes et magistratus piis et salutaribus monitis indigere, etsi nullius rei indigeant. Ideo et veterum ecclesiae doctorum nonnulli illa ipsis imperatoribus praebere non dubitabant, aureum vero illud os in Constantinopolitanae aulae vitia magno cum impetu detonabat, ita ut nisi in exsulium pulsus tacere non potuerit. Equidem et veterum ethnicorum non pauci salubribus monitis Prin[552] cipesSachbegriff (im Register) instruere magna cum laude conati sunt.

Ante omnes autem Attica musaXenophonPerson (im Register) in Paedia CyriWerk (in der Bibliografie), 'non ad veritatem historiae, sed ad exemplum vitae', ut ex CiceronePerson (im Register) didicimus, scripta. Nec alium finem PlutarchusPerson (im Register), scriptorum optimus, in illis illustrium virorum vitis popositum sibi habuit. Huc et vita Marci Aurelii Person (im Register)(quam diffusa eruditione et eloquentia Antonius de GuevaraPerson (im Register), vir egregius, et de principibus optime meritus, in illo aureo horologio expositam et illustratam dedit) et a Basilio monitorum liber Leoni filio futuro imperatori relictus, facit.Sed ut alia praeclara ingenii monumenta, quae antiquitas complectitur, reticeam, est nobis egregius libellus, quem de institutione principis magnus ille ErasmusPerson (im Register), seculi sui VarroPerson (im Register), conscripsit. Sunt et LipsiiPerson (im Register), magni quoque in re literaria viri, Politica exemplis et monitis illustrata, praeterquam quod liber de una religione nimis gravem et severum (ne quid gravius dicam) Areopagitam agat, violenta illa media in tractanda re omnium liberrima et maxime voluntaria (quae de religione veterum illorum sententia fuit) principibus permittens. Est et pia simulque prudens Gerardi GeldenhauriiPerson (im Register) Noviomagi ad GuilielmumPerson (im Register) ducem Gelriae, Juliae, Cliviae etc. de officio principis Christiani, epistola elegantissime laudem adepta.Est ab eadem manu eidem principi porrectum vere aureum enchiridion, quo pietatem, prudentiam, justitiam, clementiam, veritatem, munificentiam, eruditionem et voluptatum contemptum, principibus commendat ita dextre et breviter, ut vix mihi temperare possim, quin eum tibi describam et huic epistolae inseram. Sed vereor epistolae fines transgredi, et incurrere censuram eorum qui me aliena congessisse, et scrinia plurium compilasse pronunciabunt. Atque utinam vel is sim bono publico, quo mihi nihil antiquius post Dei gloriam et animae salutem! Non puderet laudatissimum principibusque accommodatissimum scriptorem PlutarchumPerson (im Register) sequi. Sed et alios rhapsodos, viros doctrina et boni publici studio tam celebrandos quam imitandos. Puto etiam te vidisse principem ex TacitoPerson (im Register) ab erudito equite Paulo Juanicio, mihi olim sacris et civilibus vinculis copulato, tum ab Abrahamo GölnitzioPerson (im Register), viro et docto, et industria peregrinatione commendato (qui etiam inter patriae nostrae lumina merito recensendi sunt) compositum. Cum autem illa GeldenhaurianaPerson (im Register)Historiae BatavaeWerk (in der Bibliografie) ab illo compositae adnixa sint, tum vero et Gerardi ListriiPerson (im Register) Rhenensis carmen. Hoc judicio GeldenhauriiPerson (im Register), ut doctam belli pacisque descriptionem, ita et boni principis exactam imaginem continet. Cumprimis vero sacrum principem, nihil minus quam bellicosum, maxime vero pium et justum effingit. Quod etsi indicasse sufficiat, hic praesertim, non tamen abstinere possum, quin inseram querelam, quam subjectos olìm coram tremendo tribunali principis regum terrae et justi judicis, de principibus malis et injuriis facturos introducit:

Hic tali praetextu immania gessit
Bella, ut liberius sic expilare colonos
Nos miseros posset, quod nos corrasimus, agros
Arvaque praeduro misere findendo ligone,
Texendo telas, heu tot sudoribus, illud
Abstulit, hoc totum caribus dans et parasitis,
Atque suos ditans et scrinia ahaenea replens.
Cannabe nos vili duros velavimus artus,
Comptus ut in Tyrio hic luceret murice et ostro,
Et sua baccato redimiret colla monili;
Esuriem rapidam, frigus brumale, calores,
Icario tulimus sub sidere, mille caballos,
Mille caras, nec non latrantes mille Molossos,
Milleque quo dominas illi nutrire daretur.

Talia me tibi occasione tuae cometicae observationis et insertae admonitionis [553]adferre, non miraberis, sed ut spero gratulaberis, optime Placentine, qui mihi vel ideo places, quia non Placentinus sed Veronensis es Nam et principibus cunctis, sacris et profanisSachbegriff (im Register) cum debita modestia et sinceritate, tum vero et universis christianis officia in memoriam revocas. Quod si unquam, hoc certe tempore duro, et bellorum rumoribus ipsisque bellis, etiam inter euangelicos populos mari potentissimos exortis, horrido, vel maxime inculcandum est. Ipse enim Deus per tot cometas aliaque signaHimmelserscheinung (im Register) caelestia id agit. Cur non ergo nos hic quoque ministremus sapientiaeSachbegriff (im Register) et justitiae divinaeSachbegriff (im Register), id quoque officii nobis illustri tot signorum exhibitione proponenti, imo imponenti? Nam si Bernhardus ClaraevallensisPerson (im Register), ille sanctorum numero adscriptus, duodecimo seculo ineunte erumpere in illa verba potuit debuitque: 'Et nunc quod gravius est, ipsi Christum persequuntur qui ab eo utique Christiani dicuntur. Amici tui o Deus, et proximi adversum te steterunt. Conjurasse videtur contra te universitas populi Christiani: a minimo usque ad maximum, a planta pedis ad verticem non est sanitas. Egressa est iniquitas a senioribus judicibus vicariis tuis, qui videntur regere populum tuum', in Cant. serm.Abkürzungsauflösung: Canticum Canticorum sermone 33 certe non minori imo potiori jure nunc ista nobis sunt repetenda, in praeceps magis magisque eheu! ruentibus seculis. Nam etiamnum manet verum illud

Damnosa quid non imminuit dies
Aetas parentum pejor avis, tulit
Nos nequiores, mox daturos
Progeniem vitiosiorem.

Violata enim est justitia ipsaque pietasSachbegriff (im Register), quae tamen regna firmat, quod symbolum Josaphati (2. Paralip. Abkürzungsauflösung: Secundi [librorum] Paralipomenōn, capitulo XVII) aliorumque regumSachbegriff (im Register) piorum exemplis a sacra pagina commendatum, vere regium, gloriosissimus rex DanorumOrt (im Register)Christianus IVPerson (im Register). usurpabat. Violata per summam iniquitatem illa plusquam aurea, praesertim conscientiarum, libertasSachbegriff (im Register), tot hic illic gementibus et dies noctesque ad Deum clamantibus exsulibus, et alias afflictis Jesu Christi confessoribus. Violata est omnis morum castimonia: violata omnia divina humanaque jura, ut omnia hic dicenda uno verbo complectar. Vide et ingemisce: Novam cometae facemHimmelserscheinung (im Register)DeusSachbegriff (im Register) in caeloSachbegriff (im Register) accendit, ut sic loquar. Et ecce virtutumSachbegriff (im Register) ignes in animis hominum non accenduntur, imo magis magisque exstinguuntur.

Contemtaeque jacent et sine luce faces,

dum plerique sola oris confessione contenti, oleum pietatis igniSachbegriff (im Register) isti non affundunt. Hoc vero etiam merito notas, magistratus christianos debere benigno et aequo patrocinio probos tueri et fovere, populos suae administrationi commissos artibus regnandi tenere, et ecclesiam membraque ejus genuina contra malevolos protegere. Hoc enim licet a Deo rege regum cum tanta dignitate potestateque sit illis tanquam officium impositum, a pluribus tamen negligitur, qui non tantum innocentes in vulgus specioso diversae religionis vel alio praetextu opprimunt, sed et opprimi contra datam et juratam fidem permittunt, injustaque facientibus consentiunt. De quibus quid ille ListriusPerson (im Register) dicat repetere non audeo. At de bono libenter repeto:

Sic bonus est princeps Phaebo praestantior aureo
Assimilisque Deo, pravos qui punit et odit,
Virtutemque polum tandem deducit in altum.

Rationem status idolum SatanaeSachbegriff (im Register) vocas? Magna quidem libertateSachbegriff (im Register), sed incolumi modestia et attestante veritateSachbegriff (im Register). Non enim dubito te illam status rationemSachbegriff (im Register)virtutiSachbegriff (im Register) et publicae utilitati parentium oppositam, solique imperantiumSachbegriff (im Register) vel paucorum libidini eorum famulantium commodo per illicita promovendo intentam, hic intelligere. Alioquin et bona ac legitima status ratioSachbegriff (im Register), quae in bona [554]reipublicaeSachbegriff (im Register) forma bonum publicum est, datur, et antiquis quoque temporibus inter recti parvique vices tractabatur. At his ultimis temporibus perversa ingenia, "homines ingeniosissimi nequam et facundi doctique malo publico" (uti Cajus Curio et Marcus Caelius apud Velleium) eam subtilibus iniquitatisSachbegriff (im Register) inventis multum exacuerunt, cultelli instar altiora vulnera inflicturi. Accepi a quodam ex popularibus et amicis meis fuisse eum tunc RomaeOrt (im Register), cum monachus quidam pro concione in oculis auribusque totius aulae probaret thesin hanc, 'la ragione di stato e ragione di Diavolo', id est, ratio status est ratio Diaboli. Merito sane.

Omnis enim virtutisSachbegriff (im Register) et pietatisSachbegriff (im Register) cultus in illud novum diaboli inventumSachbegriff (im Register) transfertur, ut haec politica idololatria quam maxime cuique viro probo sit detestanda. Est enim illa genuina adulatorum simulque avarorum aulicorum proles, in omnis honestatis et recti parentem, pietatemSachbegriff (im Register) scilicet in DeumSachbegriff (im Register), tum patriam ipsosque parentes, uti et in omnem storgen et sanguinitatis amicitiaeque fidemSachbegriff (im Register), humanique generis societatemSachbegriff (im Register), extreme ingrata. Ac proinde jure mones, principibus hoc idolum SatanaeSachbegriff (im Register) esse abominandum, et pro hujus legibus illas divinasSachbegriff (im Register), quae profecto justam civilem disciplinam veramque sapientiamSachbegriff (im Register) continent, justitiaeSachbegriff (im Register) scilicet aequitatis ac pacis esse retinendas. Tum et alienae libertatiSachbegriff (im Register) non esse invidendum nec insidiandum. Nam in eo quoque magna pars justitiaeSachbegriff (im Register) sita est: "qua remota nihil aliud regna quam magna latrocinia esse".AugustinusPerson (im Register) verissime pronunciavit. Alioqui tale imperium idem plurium experietur judicium et votum, quod Romanum olim Pontii Telesini SamnitumPerson (im Register) ducis: "nunquam defuturos raptores alienae libertatis lupos, nisi silva" (urbem designabat terrarum deam gentiumque Romam) "in quam refugere solerent, esset excisa", ut perhibet Velleius PaterculusPerson (im Register)l.Abkürzungsauflösung: libro 2, capitulo 27. Dummodo tamen veris et legitimis dominis subsint et pareant, quos ipse DeusSachbegriff (im Register) eorum imperio subjecit, nihil eis praeter obsequii gloriam relinquens: quae certe non (ut vulgo fit in animis malevolentia in imperantes suffusis,) spernenda et calcanda, imo appetenda est. Vere etiam et sapienter Publius ille SyrusPerson (im Register), vel quisquis est illarum selectarum sententiarum auctor vel collector, dixit: Parere scire par imperio gloria est. Hoc Aristides ille JustusPerson (im Register), illustri exemplo docuit, relinquens summum imperium Miltiadi, quod difficillimo bello Persico sibi per vicem delatum fuerat, teste PlutarchoPerson (im Register). Tandem, vir optime, bonis principibus bona promittis, mala malis denuncias. Pie et prudenter et prorsus secundum justitiam ab ipso Deo fundatamSachbegriff (im Register), quae hunc ordinem condidit, firmavit, retinet, aeternumque servabit.

Haec cuncta optimo jure dum cometasHimmelserscheinung (im Register) a Deo, ut prosperorum adversorumque praenunciosHimmelserscheinung (im Register) intueris, reducis in memoriam omnium principum, quos dum officii admones, praeclare de genere humano, cui illi dant jura, mereris. Macte virtute ista promtaque et candida libertateSachbegriff (im Register). Fac ut 'principes optimi facere recte cives faciendo doceant', cumque imperio sint maximi, exemplo majores fiant, ut ingeniose et prudenter monet PaterculusPerson (im Register), omnes principes cum omnibus sapientibus patriae patres fieri exoptans. Ne te in stadio virtutisSachbegriff (im Register) strenue currentem sufflaminet invidia nonnullorum. 'Neque enim justus sine mendacio candor apud bonos crimini est' , l.Abkürzungsauflösung: libro 2, c.Abkürzungsauflösung: capitulo 116 idem ille VelleiusPerson (im Register) ait. Sive sis felix, sive fortis, invidiam ferre poteris. Adspira proinde ad illam laudem, quam tibi sapientiaSachbegriff (im Register) paravit virtutibus aequa. Nempe 'bene multis faciunt, qui eos bonos reddunt, quorum opera multi indigent', quique in publicum utiles futuri sunt, jus dicendoSachbegriff (im Register), leges condendo, malos puniendo, bonos augendo, judice PlutarchoPerson (im Register), in egregio illo libello, quo docet cum praecipuis viris philosopho esse disputandum. Ubi pluria talia invenies, quae tibi hic animum addent.

Multum praestabis, ubi cometarum situm et versus navim ArgoHimmelserscheinung (im Register), vel ab illa et aliorsum cursum et alia huc spectantia indicaveris. At longe plus ubi demonstraveris, quos intra recti justique fines sita sint imperia, et quibus sapientiae viribus instructus princeps, cursum virtutis tenere et ad metam usque praemii beati decurrat oportetSachbegriff (im Register) docueris. Nam 'sicuti navium opifex aliqua cum voluptate clavum fabrica- [555] turus esset, si audiat eo gubernandam Argo navimHimmelserscheinung (im Register) illam ab omnibus celebratam: sic cum majori voluptate princeps est informandus, quam alius minorum gentium homo': ut ibidem Plutarchus docet.

Sed jam vale quam optime, et age quam felicissime.

Editorische Anmerkungen
  1. Die Identifikation der Person ist nicht unproblematisch. In HospinianusPerson (im Register), De monachisWerk (in der Bibliografie), fol. 223v, wird als Verfasser einer "Lachryma ecclesiae" ein "Richardus Ridder" erwähnt; hingewiesen wird auf die ketzerisch erscheinende These, wonach Johannes der Evangelist evtl. der natürliche Sohn der Maria gewesen sei. Quelle von Lubieniecki dürfte hingegen sein: Flacius IllyricusPerson (im Register), Catalogus testium veritatisWerk (in der Bibliografie), S. 896. FlaciusPerson (im Register) kennt "Gerhardus Ridder" als Autor einer die Missstände der Kirche tadelnden "Lachryma ecclesiae" aus der Mitte des 14. Jahrhunderts.Zurück zur kommentierten Textstelle
  2. VergilPerson (im Register), Aeneis VII, v. 273.Werk (in der Bibliografie)Zurück zur kommentierten Textstelle
  3. Ps.-Pythagoras, Carmen aureum v. 68fWerk (in der Bibliografie).Zurück zur kommentierten Textstelle
  4. CiceroPerson (im Register), Pro Milone 4, 10Werk (in der Bibliografie).Zurück zur kommentierten Textstelle
  5. Die folgenden Verse aus HorazPerson (im Register), Epistulae I 1, v. 11–15.Werk (in der Bibliografie)Zurück zur kommentierten Textstelle
  6. HorazPerson (im Register), Satirae I 4, v. 106Werk (in der Bibliografie).Zurück zur kommentierten Textstelle
  7. Diodorus SiculusPerson (im Register), Bibliotheca historicaWerk (in der Bibliografie) I 1, 2Zurück zur kommentierten Textstelle
  8. Mt 3, 15.Zurück zur kommentierten Textstelle
  9. TheognisPerson (im Register), Γνωμαι, S. 6, z. 103Werk (in der Bibliografie).Zurück zur kommentierten Textstelle
  10. Anspielung auf die häufig Missstände anprangernden Predigten des Konstantinopolitanischen Patriarchen Johannes ChrysostomusPerson (im Register) ("Goldmund").Zurück zur kommentierten Textstelle
  11. Beiname des XenophonPerson (im Register), vgl. Diogenes LaertiusPerson (im Register), Vitae philosophorum II, 57Werk (in der Bibliografie) : "ἐκαλεῖτο δὲ καὶ Ἀττικὴ Μοῦσα γλυκύτητι τῆς ἑρμηνείας" Zurück zur kommentierten Textstelle
  12. Vgl. Cicero, Epistola ad Quintum fratrem I 8,23Werk (in der Bibliografie): "Cyrus ille a Xenophonte non ad historiae fidem scriptus est, sed ad effigiem iusti imperii".Zurück zur kommentierten Textstelle
  13. Eine griechisch-lateinische Ausgabe der paränetischen Schrift erschien unter dem Titel "Basilii Romani Imperatoris admonitoria ad filium suum Leonem interprete Ioanne ParadisWerk (in der Bibliografie)" 1637 in Paris. Zurück zur kommentierten Textstelle
  14. ErasmusPerson (im Register)' "De institutione principis Christiani"Werk (in der Bibliografie) wurde 1517 für den jungen Kaiser Karl V. Person (im Register)verfasst; das Buch bildet in seiner christlichen Akzentuierung das Gegenstück zu dem 1513 veröffentlichten "Il principe"Werk (in der Bibliografie) von MacchiavelliPerson (im Register). Zurück zur kommentierten Textstelle
  15. Mit dem römischen Polyhistor, dessen Belesenheit legendär war, wird ErasmusPerson (im Register) seiner umfassenden Bildung wegen verglichen.Zurück zur kommentierten Textstelle
  16. Die "Politicorum sive civilis doctrina libri sex" Werk (in der Bibliografie)sind zuerst 1589 erschienen. Zurück zur kommentierten Textstelle
  17. Der griechische Rhetor IsokratesPerson (im Register) hielt ca. 355 v. Chr. eine Rede, in der er das Übermaß an Freiheit für den Niedergang Athens verantwortlich machte und die Stärkung des Rates vom Areopag empfahl; entsprechend trägt die Rede den Titel "Areopagiticus"; für John MiltonPerson (im Register) galt der auf dem Areopag angesiedelte Rat in der 1644 gegen die Vorzensur gerichteten Rede "Areopagitica" Werk (in der Bibliografie)als Inbegriff einer die FreiheitSachbegriff (im Register) unzulässig einschränkenden Zensurbehörde.Zurück zur kommentierten Textstelle
  18. LipsiusPerson (im Register) hatte sich für eine einzige Religion in einem Staatsgebiet ausgesprochen (Politicorum liber III, cap. 3, Opera omnia IV, S. 64Werk (in der Bibliografie): "unam religionem in uno regno servari"), Werk (in der Bibliografie) und die Kritik an der dem Regenten zustehenden Durchsetzung dieser einen Religion in einer gesonderten Schrift zurückgewiesen (De una religione adversus dialogistam liber, Opera omnia IV, S. 273–319)Werk (in der Bibliografie). Lubieniecki bezieht sich in erster Linie auf die letztgenannte VerteidigungsschriftZurück zur kommentierten Textstelle
  19. GeldenhauerPerson (im Register), Epistola elegantissima ad illustrissimum principem Gulielmum Gelriae, in: ders., Historia BatavicaWerk (in der Bibliografie) , fol. *A*iir—*A*viiv.Zurück zur kommentierten Textstelle
  20. GeldenhauerPerson (im Register), "Enchiridion principis et magistratus Christiani", in: ders., Historia BatavicaWerk (in der Bibliografie), fol. Ar—Aivv .Zurück zur kommentierten Textstelle
  21. Bislang nicht identifiziert.Zurück zur kommentierten Textstelle
  22. GölnitzPerson (im Register), Ulysses Belgico-GallicusWerk (in der Bibliografie). Zurück zur kommentierten Textstelle
  23. Die folgenden Verse aus ListriusPerson (im Register), Carmen, quo gratulatur Traiectensibus adventum Philippi principis [...], in: GeldenhauerPerson (im Register), Historia BatavicaWerk (in der Bibliografie), S. 83–93, hier S. 88, z. 26–89, z. 13; auch veröffentlicht unter dem Titel "In adventum Philippi principis, recens in episcopum electi", in: Gherus, Delitiae tertia pars, S. 368–376, hier S. 373, z. 5–17Werk (in der Bibliografie).Zurück zur kommentierten Textstelle
  24. Mit dem Wortspiel, wörtlich: "Du bist nicht Bürger Piacenzas, sondern Veronas", bringt Lubieniecki offenbar das Wohlgefallen (placere) an Placentinus nicht mit dem Gefälligen (placitum), sondern dessen Orientierung am Wahren (verum) in Verbindung.Zurück zur kommentierten Textstelle
  25. Die zitierte Passage findet sich nicht in dem freilich ebenfalls scharfe Kritik an den Missständen der Kirche übenden Sermo 33 der "Sermones in Cantica canticorum" des Bernhard v. ClairvauxPerson (im Register), sondern in dessen In conversione Sancti Pauli, sermo 1, 3; PL 183, Sp. 361Werk (in der Bibliografie). Zurück zur kommentierten Textstelle
  26. Die folgenden Verse aus HorazPerson (im Register), Carmen III 6, v. 44–47Werk (in der Bibliografie).Zurück zur kommentierten Textstelle
  27. OvidPerson (im Register), Remedia amoris, v. 140Werk (in der Bibliografie).Zurück zur kommentierten Textstelle
  28. Die folgenden Verse aus: ListriusPerson (im Register), Altera sylvula in eiusdem praeconium, in: GeldenhauerPerson (im Register), Historia BatavicaWerk (in der Bibliografie), S. 93–106, hier 97, z. 11–13; unter dem Titel "In eiusdem Philippi praeconium", in: Gherus, Delitiae tertia pars, S. 376–386, hier S. 379, z. 12–14Werk (in der Bibliografie).Zurück zur kommentierten Textstelle
  29. Velleius PaterculusPerson (im Register), Historiae II, 48Werk (in der Bibliografie).Zurück zur kommentierten Textstelle
  30. Der Berichterstatter ließ sich bislang nicht identifizieren. — Kritik an der absolutistischen Staatsraison war verbreitet; die italienische Formulierung könnte evtl. hinweisen auf MalvezziPerson (im Register), Il ritratto, S. 124f.Werk (in der Bibliografie), der freilich zwei "ragioni di statoSachbegriff (im Register)" unterscheidet, eine göttliche und einen diabolische; deren eine lehre, groß zu sein, die andere, groß zu werden, die eine, sich Gott zu nähern, die andere, sich von ihm zu entfernen: "Si come si danno due circonferenze, cosi si danno due ragioni di stato, una di Dio, e una del Diavolo, quella di Dio è accostarsi à lui, per esser grande, quella del Diavolo è d'allontarsi da Dio, per farsi grande." Zurück zur kommentierten Textstelle
  31. Ein bislang unbekannter Ausdruck, evtl. Verschreibung. Zurück zur kommentierten Textstelle
  32. AugustinusPerson (im Register), De civitate Dei IV, 4 (PL 41, Sp. 115).Werk (in der Bibliografie)Zurück zur kommentierten Textstelle
  33. Velleius PaterculusPerson (im Register), Historiae II, 27.Werk (in der Bibliografie)Zurück zur kommentierten Textstelle
  34. Dem PubliliusPerson (im Register) nur zugeschriebener Spruch, vgl. Publilii Syri sententiae, S. 130, n. 278Werk (in der Bibliografie). Zurück zur kommentierten Textstelle
  35. PlutarchPerson (im Register), Aristides, cap. 5Werk (in der Bibliografie).Zurück zur kommentierten Textstelle
  36. Lubieniecki verwendet an dieser Stelle in dem politisch-moralischen Zusammenhang die für seine Einstellung zur astrologischen Deutung - speziell der Kometen - grundlegende Formulierung "bona bonis, mala malisSachbegriff (im Register)". Damit leitet er zu dem folgenden Abschnitt über, der sich nun stärker auf die Deutung des Kometen bezieht. Zurück zur kommentierten Textstelle
  37. Die genaue Herkunft dieses Spruches konnte bislang nicht nachgewiesen werden.Zurück zur kommentierten Textstelle
  38. Velleius PaterculusPerson (im Register), Historiae II, 116,5Werk (in der Bibliografie).Zurück zur kommentierten Textstelle
  39. PlutarchPerson (im Register), Maxime cum principibus, 778dWerk (in der Bibliografie).Zurück zur kommentierten Textstelle
  40. PlutarchPerson (im Register), Maxime cum principibus, 779bWerk (in der Bibliografie).Zurück zur kommentierten Textstelle
Zitierhinweis

Michael Weichenhan: „Stanisław Lubieniecki (Hamburg) an Johannes Placentinus (Frankfurt an der Oder), 17. April 1665“, in: Zwischen Theologie, frühmoderner Naturwissenschaft und politischer Korrespondenz: Die sozinianischen Briefwechsel, hg. von Kęstutis Daugirdas und Andreas Kuczera unter DH-Mitarbeit von Julian Jarosch und Patrick Toschka.

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