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Johannes Placentinus (Frankfurt an der Oder) an Stanisław Lubieniecki (Hamburg), 10. Mai 1666

Metadaten

Kopfregest

Placentinus erwähnt seinen traurigen Zustand, von dem Lubieniecki bereits von einem gemeinsamen Freund unterrichtet worden sei. Hauptsächlicher Inhalt des Briefes ist eine neun Paragraphen umfassende Argumentation, die zeigen soll, dass die Astrologie auf Grundlage der Bibel nicht verworfen werden kann, sondern vielmehr als erlaubt geltenSachbegriff (im Register) muss. Dies erreicht Placentinus unter Berufung auf Johannes CalvinPerson (im Register) durch Differenzierung zwischen der auf Ägypter und Chaldäer zurückgeführten AstrologieSachbegriff (im Register) selbst und der Verehrung der Gestirne; diese sei als GötzendienstSachbegriff (im Register) abzulehnen, während jene im Sinne des Lesens im Buch der Natur als erlaubt, ja als geboten gelte. Seine Auffassungen versucht Placentinus durch eine Fülle von Bibelstellen zu untermauern. Dabei werden nicht nur der Apokalyptik zuzurechnende Stellen angeführt, die Veränderungen an den Himmelskörpern als VorzeichenSachbegriff (im Register) einer tiefgreifenden Veränderung der Welt deuten und insofern astrologisches Denken stützen können, sondern auch eine Reihe von Passagen, die Verehrung der Gestirne ausdrücklich untersagen und als Argumente gegen die Vereinbarkeit von Theologie und AstrologieSachbegriff (im Register) galten, als Belege für eine christliche Astrologie verwendet.

Variante 1

Texttyp

Abdruck

Textgenre

Brief

Grundsprache

Latein

Quelle

Theatrum cometicum I, S. 569–573Werk (in der Bibliografie)

Inhalt

[569]

Modernum meum statum lugubrem proh dolor! Tua magnificentia percepit nuper ab amico nostro communi. Hisce autem transmitto meam exiguam positionem, et tuae magnificentiae censurae et judicio submitto. Interim T. Magnif.Abkürzungsauflösung: tua magnificentia bene valeat mihique faveat.
Positio breviter probans, quod sacra scripturaSachbegriff (im Register) nec astrologiam veram et genuinam, nec astrologos minime superstitionis reprobet, sed eosdem et illam approbet atque concedatSachbegriff (im Register).

§. 1. Astrologiae non obstat locus Jerem.Abkürzungsauflösung: Jeremiaecap.Abkürzungsauflösung: capituli x. v.Abkürzungsauflösung: versu 2. "Haec dicit Dominus: Juxta vias gentium nolite discere, et a signis caeli nolite metuere * (ne consternemini) ** (ne metuatis) quae timent gentes: (* quia consternantur) (** sed metuant) gentes ab illis", v.versibus 5. 6. "Nolite ergo timere ea, quia nec male possunt facere, nec bene. Non est similis tui domine: magnus es tu, et magnum nomen tuum in fortitudine. Quis non timebit te o rex gentium?"

v.Abkürzungsauflösung: versu 25. "Effunde indignationem tuam super gentes, quae non cognoverant te, et super provincias, quae nomen tuum non invocarunt.".

Hoc enim in loco non rejicitur vera et genuina scientia Aegyptiorum, Chaldaeorum astrologicaSachbegriff (im Register), quae non tantum est Alphabetum Theologiae, juxta Joannem Calvinum in Praelectionibus in Jeremiam , sed ipsa admiranda Theologia naturalis caelestis, gloriam sapientiae, bonitatis ac potentiae divinae, evidenter celebrans ac depraedicans: sed damnantur, rejiciuntur, adulteratae, vanae, stultae, superstitiosae ac idololatricae Aegyptiorum, Chaldaeorum, vicinarumque gentium divinationes et praedictionesSachbegriff (im Register), legem Dei, et vaticinia prophetarumSachbegriff (im Register) susque deque habentes, et pro nihilo ducentes, cum vano, impio, gentili, superstitioso ac idololatrico timore ac cultu idolorum omni, qui falso excogitabatur et impendebaturSachbegriff (im Register). Adeoque prophetaSachbegriff (im Register) quasi diceret, ne metuatis vobis ab astrisHimmelserscheinung (im Register) creaturis caelestibus impotentibus, penes quas nec bene nec male faciendi est potestas, sine gubernaculo et regimine divino, ut illa adoretis: sed metuite vobis a DeoSachbegriff (im Register), creatore ac moderatore astrorum omnipotenteSachbegriff (im Register), ipsum agnoscentes tanquam maximum Jehovam, et regem gentium, mandatis ejus per prophetasSachbegriff (im Register) patefactis obtemperantes, nomen ejus invocantes, ad ipsius misericordiamSachbegriff (im Register) confugientes, et fiduciam in ipso solo reponentes, ipse faciet, ut etiam signa caelorumSachbegriff (im Register), licet mala portendentia et significantia, in bonum vobis cedant ac vergant certissime.

§. 2. Non immerito igitur serio monentur, tam in genere, ne ullam creaturam, quam in specie, ne astra creaturas caelestes adorentSachbegriff (im Register).

RomAbkürzungsauflösung: Ad Romanos capitulo 1, v.Abkürzungsauflösung: versu 25. "Qui commutaverunt veritatem Dei in mendacium, et coluerunt et servierunt creaturae potius, quam creatori, qui est benedictus in secula."

Deut.Abkürzungsauflösung: Deuteronomii 4 v.Abkürzungsauflösung: versu 19. "Ne forte elevatis oculis ad caelum, videas Solem et Lunam, et omnia astra caeli, et errore deceptus adores ea, et colas quae creavit dominus deus tuus in ministerium cunctis gentibus, quae sub caelo sunt."

Jerem.Abkürzungsauflösung: Jeremiae 7 v.Abkürzungsauflösung: versu 17, 18. "Nonne vides quid isti faciunt in civitatibus Juda, et in plateis Jerusalem. Filii colligunt ligna, et patres succendunt ignem, et mulieres conspergunt adipem, ut faciant placentas reginae caeli, et libent diis alienis, et me ad iracundiam provocent."

Jerem.Abkürzungsauflösung: Jeremiae 19, 13. "Et erunt domus Jerusalem et domus regum Juda, sicut locus Topheth, immundae omnes domus, in quarum domatibus sacrificaverunt omni militiae caeli, et libaverunt libamina diis alienis."

Amos 5. 26. "Et portastis tabernaculum Moloch vestro, et imaginem idolorum vestrorum, sidus Dei vestri, quod fecistis vobis."

[570]

Actor.Abkürzungsauflösung: Actorum Apostolorum capitulo 7, 42. "Convertit autem Deus et tradidit eos servire militiae caeli" (ad colendum exercitum caeli.)

v.Abkürzungsauflösung: versu 43. "Et suscepistis tabernaculum Moloch (Malcum) et sydus Dei vestri Rempham (Rephan) figuras quas fecistis adorare eas." Nec tamen ideo signa caelestia, prodigia et portentaSachbegriff (im Register) in caeloSachbegriff (im Register) et terraSachbegriff (im Register), tanquam praeambula diei domini magni et horribilisSachbegriff (im Register) Joël. 2. 30, 31. contemnenda et spernenda veniunt, sed pie perpendenda ac consideranda sunt, ut ad timorem DeiSachbegriff (im Register), et seriam resipiscentiam impellamur.

Amos 4. 21. Quapropter hoc faciam tibi Israël, postquam autem haec fecero tibi, praeparare in occursum Dei tui Israel. Quia ecce formans montes, et creans ventum, et annuncians homini eloquium suum, faciens matutinam nebulam, "et gradiens super excelsa terrae: dominus deus exercituum nomen ejus",.

Job 38. v.Abkürzungsauflösung: versu 31. "Numquid conjungere valebis micantes stellas Plejadas, aut gyrum Arcturi poteris dissipare? Numquid producis Luciferum in tempore suo, et vesperum super filios terrae consurgere facis? Numquid nosti ordinem caeli et pones rationem ejus in terra?"

Luc.Abkürzungsauflösung: Lucae 21. 25. "Et erunt signa in SoleSachbegriff (im Register) et LunaSachbegriff (im Register) et stellisSachbegriff (im Register), et in terris pressura gentium prae confusione sonitus maris et fluctuum: arescentibus hominibus prae timore et exspectatione, quae supervenient universo orbi. Nam virtutes caelorum movebuntur."

v.Abkürzungsauflösung: versu 28. "His autem fieri incipientibus respicite, et levate capita vestra."

v.Abkürzungsauflösung: versu 31. "Ita et vos cum videritis hoc fieri, scitote quoniam prope est regnum Dei."

Psalm.Abkürzungsauflösung: Psalmorum 8. v.Abkürzungsauflösung: versu 4. "Quoniam videbo caelos tuos, opera digitorum tuorum: Lunam et stellas, quae tu fundasti."

§. 3. Idem judicandum de loco Jesaiae cap.Abkürzungsauflösung: capituli 47 v.Abkürzungsauflösung: versu 11. "Veniet super te malum, et nescies ortum ejus: et irruet super te calamitas, quam non poteris expiare. Veniet super te repente miseria, quam nescies. Ita cum incantatoribus tuis, et cum multitudine maleficiorum tuorum, in quibus laborasti ab adolescentia tua, si forte quid prosit tibi, aut si possis fieri fortior. Defecisti in multitudine consiliorum tuorum: stent et salvent te augures caeli, qui contemplantur sidera et supputabant menses, ut ex eis annunciarent ventura tibi. Ecce facti sunt quasi stipula, ignis combussit eos: non liberabunt animam suam de manu flammae."

Propheta enim Esaias temeritatem et impotentiam incantatorum et augurum, hisce innuit ac rejicit; quod nec vaticinia Prophetarum a Deo immediate revelataSachbegriff (im Register), ex astris colligere ac praedicere, nec se supra legem Dei erigere, monita et judicia divina convellere, et suas vanitates his praeferre debeant, nec horrendis judiciis divinis jam imminentibus suis divinationibus superstitiosis, resistere, nec alios servare queant, cum ipsi suam animam de manu flammae liberare non possint.

Distinguendae etiam sunt praedictiones prophetarumSachbegriff (im Register) a praedictionibus genuinis astrologicisSachbegriff (im Register); illae immediate a DeoSachbegriff (im Register), vel sermone vel visione vel somnio vel ecstasi revelantur: hae ex astris naturaliter, sine superstitione ac idololatriaSachbegriff (im Register) deducunturSachbegriff (im Register): quae tamen non debent restringi ad praedictiones judiciorum divinorum per prophetasSachbegriff (im Register) manifestatas, quas Deus soli sibi reservavit.

Daniel, qua astrologusSachbegriff (im Register) verus, nec somnium regis percipere, nec interpretationem illius manifestare potuit, sed Deus ipsi, qua prophetaeSachbegriff (im Register), per visionem revelavit: adeoque nonnunquam prophetias divinasSachbegriff (im Register), et genuinam naturalem astrologiamSachbegriff (im Register) uni subjecto, ut Danieli, clementissime communicat.

Daniel.Abkürzungsauflösung: Danielis 2. 19. "Tunc Danieli mysterium per visionem nocte revelatum est: et benedixit Daniel Deum caeli, et locutus ait: Sit nomen Domini benedictum a seculo et usque in secula" etc.

v.Abkürzungsauflösung: versu 22. "Ipse revelat profunda et abscondita, et novit in tenebris constituta: et lux cum eo est."

v.Abkürzungsauflösung: versu 27. , "Et respondens Daniel coram rege ait: Mysterium quod rex interrogat, sapientes, magi, arioli et aruspices nequeunt indicare regi. Sed est Deus in caelo revelans mysteria, qui indicavit tibi rex Nabuchodonosor quae futura sunt in novissimis temporibus"..

§. 4. Ejusmodi explicatio confirmatur cap.Abkürzungsauflösung: capituli 44. Esaiae v.Abkürzungsauflösung: versibus 24 et 25. ubi expresse Spiritus SanctusSachbegriff (im Register) temerarias et superstitiosas praedictiones humanas, opponit prophetiis et consiliis divinis, cum inquit: v.Abkürzungsauflösung: versu 24. "Haec dicit Dominus Redemtor tuus, et formator tuus ex utero. Ego sum Dominus faciens omniaSachbegriff (im Register), extendens caelos, solus stabiliens terram et nullus mecum."

v.Abkürzungsauflösung: versu 25. "Irrita faciens signa divinorum, et ariolos in furorem vertens. Convertens sapientes retrorsum; et scientiam eorum stultam faciens: suscitans verbum servi sui, et consilium nunciorum suorum complens",.

versiculo 7, 8. mandat, praecipit, ne extimescamus annunciationes humanas, oppositas annunciationibus divinis.

"Quis similis mei? vocet et annnnciet, et ordinem exponat mihi, ex quo constitui populum antiquum. Ventura et quae futura sunt annuncient eis: nolite timere, neque conturbemini."

Neutiquam vero astrologiam veram, minime superstitiosam vel compositam cum verbo divino,Sachbegriff (im Register) tam in adversis quam secundis praedictionibus, ad moderatorem et directorem astrorum summum, Omnipotentem, misericordem unice deducentem; vel praeter divinas revelationes ex principiis et causis naturalibus caelestibus pie et sobrie deductam rejicit ac condemnat.

§. 5. Jehova Deut.Abkürzungsauflösung: Deuteronomii 18. v.Abkürzungsauflösung: versibus 10, 11. "ProphetamSachbegriff (im Register) quem missurus erat opponit ariolis, maleficis, incantatoribusSachbegriff (im Register), pythonibus, auguribus, divinis, propter abominationes et scelera, quod his potius, quam Deo et prophetisSachbegriff (im Register), homines obtemperent et obediant."

v.Abkürzungsauflösung: versu 9. "Quando ingressus fueris terram, quam Dominus Deus tuus dabit tibi: cave ne imitari velis abominationes illarum gentium, nec inveniatur in te, qui lustret filium suum, aut filiam ducens per ignem, aut qui ariolos sciscitetur et observet somnia atque auguria, nec sit maleficus, nec incantator, nec qui Pythones consulat, nec divinos, aut quaerat a mortuis veritatem: omnia enim haec abominatur Dominus, et propter istiusmodi scelera delebit eos in introitu tuo, perfectus eris et absque macula cum Domino Deo tuo. Gentes istae, quarum possidebis terram, augures, et divinos audiunt: tu autem a Domino Deo tuo aliter institutus es. Prophetam de gente tua, et fratribus tuis sicut me excitabit tibi Dominus Deus tuus, ipsum audies" etc..

Haec ad veram et genuinam astrologiam et astrologosSachbegriff (im Register), restringi nec possunt nec debent, quemadmodum observatio somniorum divinorum composita cum voluntate divina, juxta quam Jehova Josepho, magis mentem suam revelavit, non est intelligenda.

Non tantum proinde astrologi superstitiosi, sed et philosophiSachbegriff (im Register), jurisperitiSachbegriff (im Register), mediciSachbegriff (im Register), theologiSachbegriff (im Register) praeposteri, verbo divino, et praedictionibus propheticis contrarii, et iis non obtemperantes, in ecclesia et republica non erunt tolerandi.

Quod si locus hic et praecedentes simpliciter, et non de abusu astrologiae superstitiosoSachbegriff (im Register) sunt intelligendi, utique Jerem.Abkürzungsauflösung: Jeremiae 51. v.Abkürzungsauflösung: versu 17. vi vocis, verbum scientiae, simpliciter quoque erit intelligendum, nec ulla toleranda scientia, "stultus enim omnis homo factus est a scientia". "Nulla etiam dabitur justitiaSachbegriff (im Register), nulla jurisprudentiaSachbegriff (im Register), nulli jurisperitiSachbegriff (im Register)", juxta Esaiae cap.Abkürzungsauflösung: capituli 5 v.Abkürzungsauflösung: versu 7. "Et exspectavi ut faceret judicium, et ecce iniquitas, et justitiam, et ecce clamor", et cap.Abkürzungsauflösung: capituli 33. [versu]Editorische Ergänzung (mit hoher Sicherheit)18. "Ubi est literatus? ubi legis verba ponderans, ubi doctor parvulorum?"

§. 6. Similiter intelligenda et explicanda verba Michaeae cap.Abkürzungsauflösung: capituli v.Abkürzungsauflösung: versu 10.

"Et erit in die illa, dicit Dominus: auferam equos tuos de medio tui, et disperdam quadrigas tuas, et perdam civitates terrae tuae, et destruam omnes munitiones tuas, et auferam maleficia de manu tua et divinationes non erunt in te."

Divinationes enim vel erunt intelligendae compositae cum maleficiisSachbegriff (im Register), et sic merito exstirpandae, vel oppositae maleficiis, et sic intellectae divinationes astrologicae, tantum quoad abusum, superstitionem, idololatriam, et non simpliciter tollendae. Sicut non simpliciter, sed propter abusum equorum, quadrigarum, civitatum, munimentorum, equi auferentur? quadrigae dispergentur, civitates perdentur, et munitiones destruentur.

§. 7. Locus Levit.Abkürzungsauflösung: Levitici 19. v.Abkürzungsauflösung: versu 30. facile etiam explicatur: "Sabbata mea custodite et sanctuariummeum metuite. Ego Dominus. Non declinetis ad Magos, nec ab ariolis aliquia sciscitemini, ut polluamini per eos. Ego Deus Dominus vester."

Magi non naturales, et veri, quales erant magi Matth.Abkürzungsauflösung: Matthaei 2. v.Abkürzungsauflösung: versu 1. qui videntes stellam in OrienteHimmelserscheinung (im Register), venerunt ut adorent regem Judaeorum; sed superstitiosi, et arioli malefici hic intelliguntur, a quibus nihil sciscitari sine pollutione potest, cum faciant homines declinare a vero Deo nostro, et non hunc sed creaturas et sculptilia extimescere ac adorare suadeant.

Nec veri et Christiani astrologi in rebus concessis et licitis sunt consulendi, ut a Deo homines seducantur, sed ut ad preces ardentes, et certam fiduciam in Deum omnipotentem et misericordem, tam in rebus adversis, quam secundis, excitentur.Sachbegriff (im Register)

§. 8. Genuinam et veram astrologiamSachbegriff (im Register)s.Abkürzungsauflösung: sacra scriptura non modo non rejicit ac condemnat, sed potius approbat, cum inquit Judic.Abkürzungsauflösung: Judicum 5 [versu]Editorische Ergänzung (mit hoher Sicherheit)19:

"Venerunt reges et pugnaverunt, pugnaverunt reges Chanaan in Thanach juxta aquas Mageddo, et tamen nihil tulere praedantes."

v.Abkürzungsauflösung: versu 20. "De caelo dimicatum est contra eos: stellae manentes in ordine, et cursu suo adversus Sisaram pugnaverunt."

v.Abkürzungsauflösung: versu 26. "Sinistram manum misit (Jahel) ad clavum, et dextram ad fabrorum malleos, percussitque Sisaram, quaerens in capite vulneri locum, et tempus valide perforans. Inter pedes ejus ruit: defecit et mortuus est : volvebatur ante pedes ejus, et jacebat exanimis et miserabilis."

Specialis ex his significatio astrologicaSachbegriff (im Register) juxta ordinem et cursum stellarum (non vero secundum tonitru, ventum, pluviam etc. quamvis subordinata non pugnent) determinata est, de interitru et morte Sisarae miserabili.

Adeoque non tantum generalis et indefinita malorum, calamitatum, astrologica significatio, comminatio aut commonefactio ex astris,Sachbegriff (im Register) prodigiis, caelestibus, cometis etc. juxta solidiores et cordatiores etiam theologosSachbegriff (im Register) eruitur; sed etiam speciales praedictiones certis regionibus, civitatibus, ecclesiis, familiis et personis sine superstitione ac idololatria, cum difficultate tamen (cum exquisita requiritur scientia et longa experientia astrologica) determinantur: generales enim et universales praedictiones fundantur et deducuntur ex particularibus observationibus et eventibus specialioribus, quibus negatis et universales negandaeSachbegriff (im Register): et vicissim concessis universalibus astrologicis praedictionibusSachbegriff (im Register), etiam singulares et speciales concedendae veniunt. Nec percipio qua ratione hae cum superstitioneSachbegriff (im Register) ac idololatriaSachbegriff (im Register), illae vero generales praedictiones sine utraque perpendi, pronunciari et determinari queant.

§. 9. Daniel astrologus non rejicitur, reprobatur, sed approbatur Danielis cap.Abkürzungsauflösung: capituli 1. [versibus]Editorische Ergänzung (mit hoher Sicherheit)11.Editorische Streichung 3[.4]Editorische Ergänzung (mit hoher Sicherheit).

"Et ait rex Asphenes praeposito eunuchorum, et introduceret de filiis Israël, et de semine regio et tyrannorum pueros, in quibus nulla esset macula, decoros forma et eruditos omni sapientia, cautos scientia, et doctos disciplina, et qui possent stare in palatio regis, ut doceret eos literas et linguam Chaldaeorum.".

Danielis cap.Abkürzungsauflösung: capituli 1 v.Abkürzungsauflösung: versu 17. "Pueris autem his dedit Deus scientiamSachbegriff (im Register) et disciplinam in omni libro et sapientiaSachbegriff (im Register): Danieli autem intelligentiam omnium visionum et somniorum."

Danielis cap.Abkürzungsauflösung: capituli1. v.Abkürzungsauflösung: versu 20. "Et omne verbum sapientiae et intellectus, quod sciscitatus est ab eis rex, invenit in eis decuplum, super cunctos ariolos et magos, qui erant in universo regno ejus."

Ex his allegatis patet

1. Quod Daniel cum sociis suis fuerit eruditus in omni sapientia, scientia et edoctus in literis Chaldaeorum astrologicisSachbegriff (im Register) veris et genuinis.

[573]

2. Quod Jehova ipse illis hanc communicaverit scientiam, sapientiam, inprimis Danieli intelligentiam visionum et somniorum.

3. Quod sapientia et intellectu omnes magos et ariolos superarint.

§. 10. Moses astrologus laudatur.

Actor.Abkürzungsauflösung: Actorum Apostolorum 7, v.Abkürzungsauflösung: versu 20. "Eodem tempore natus est Moyses, et fuit gratus Deo, qui nutritus est tribus mensibus in domo patris sui."

Actor.Abkürzungsauflösung: Actorum Apostolorum 7, v.Abkürzungsauflösung: versu 22. "Et eruditus est Moyses omni sapientia Aegyptiorum, et erat potens in verbis et in operibus suis."

Hinc evidenter percipitur:

1. Mosen Deo gratum fuisse.

2. Omni Aegyptiorum scientia astrologica imbutum fuisseSachbegriff (im Register).

3. In vita communi laudem, gloriam et gravitatem obtinuisse.

Ars, scientia proinde astrologica, non habet osores, nisi ignorantes, nisi praejudiciis infantiae praeposteris obcoecatos, juxta quorum opiniones falsas, licet communem consensum crepantes, minime ferendum est judicium de artibus, scientiis, veris, genuinis, concessis, utilissimis ad reverentiam Dei, pietatem et preces ardentes revera excitantibus.Sachbegriff (im Register)

Caeterum osores et contemptores astrologiae verba Ezechielis cap.Abkürzungsauflösung: capituli 32. v.Abkürzungsauflösung: versibus 7, 8. perpendant, et caveant ne ipsis idem eveniat:

"Et operiam, cum extinctus fueris, caelum, et nigrescere faciam stellas ejus: Solem nube tegam, et Luna non dabit lumen suum. Omnia luminaria caeli moerere faciam super te: et dabo tenebras super terram tuam, dicit Dominus Deus" In universo itaque imperio et regno tremiscant et paveant Deum Danielis. Ipse est enim Deus vivens et aeternus in secula: et regnum ejus non dissipabitur, et potestasSachbegriff (im Register) ejus usque in aeternum. Ipse liberator et salvator, faciens signaSachbegriff (im Register) et mirabilia in caelo et in terraSachbegriff (im Register).Daniel.Abkürzungsauflösung: Danielis 6. v.Abkürzungsauflösung: versibus 26, 27. Cui sit laus et gloria in secula seculorum.

Tantum.

Editorische Anmerkungen
  1. Jer 10,2.5f. Hierbei handelt es sich um einen traditionellen locus classicus der Astrologiekritik.Zurück zur kommentierten Textstelle
  2. Jer 10,25.Zurück zur kommentierten Textstelle
  3. .Zurück zur kommentierten Textstelle
  4. CalvinPerson (im Register), CR 38, Sp. 58: "Aegyptii et Chaldaei fuerint veri astrologiSachbegriff (im Register) et tenuerint artem, quae per se laudem meretur. Nam observatio astrorum quid aliud est quam consideratio mirabilis illius opificii, in quo relucet tam potentia quam sapientia et bonitas Dei?"Zurück zur kommentierten Textstelle
  5. Röm 1,25.Zurück zur kommentierten Textstelle
  6. Dtn 4,19.Zurück zur kommentierten Textstelle
  7. Jer 7,17f.Zurück zur kommentierten Textstelle
  8. Jer 19,3.Zurück zur kommentierten Textstelle
  9. Am 5,26.Zurück zur kommentierten Textstelle
  10. Act 7,42f.Zurück zur kommentierten Textstelle
  11. Am 4,21.Zurück zur kommentierten Textstelle
  12. Hi 38,31–33.Zurück zur kommentierten Textstelle
  13. Lk 21,25.28.´31.Zurück zur kommentierten Textstelle
  14. Ps 8, 4.Zurück zur kommentierten Textstelle
  15. Jes 47,11–14.Zurück zur kommentierten Textstelle
  16. Dan 2,19–22.Zurück zur kommentierten Textstelle
  17. Dan 2,27f.Zurück zur kommentierten Textstelle
  18. Jes 44,24f.Zurück zur kommentierten Textstelle
  19. Jes 44,7.Zurück zur kommentierten Textstelle
  20. Dtn 18, 9–18.Zurück zur kommentierten Textstelle
  21. Jer 51,17.Zurück zur kommentierten Textstelle
  22. Jes. 5,7.Zurück zur kommentierten Textstelle
  23. Jes. 33,18.Zurück zur kommentierten Textstelle
  24. Mi 5,10f.Zurück zur kommentierten Textstelle
  25. Lev 19,30f.Zurück zur kommentierten Textstelle
  26. Mt. 2, 1―2.Zurück zur kommentierten Textstelle
  27. Jdc 5,19.20.26.Zurück zur kommentierten Textstelle
  28. Dan 1,3f.Zurück zur kommentierten Textstelle
  29. In Act 7,22 heißt es, Mose sei in der ganzen Weisheit der Ägypter unterwiesen worden (et eruditus est Moyses omni sapientia Aegyptiorum), dies wird hier auf Daniel und die Weisheit der ChaldäerSachbegriff (im Register) übertragen. Seit der Antike gilt das Wissen der Chaldäer in erster Linie als astronomisch-astrologischesSachbegriff (im Register), vgl. Diodorus SiculusPerson (im Register), Bibliotheca historica II 29–31;Werk (in der Bibliografie)PtolemaeusPerson (im Register), Almagest IX 7; XI 7.Werk (in der Bibliografie)Zurück zur kommentierten Textstelle
  30. Act. 7,20.22.Zurück zur kommentierten Textstelle
  31. Ez 32,7f.Zurück zur kommentierten Textstelle
  32. Dan 6,27f.Zurück zur kommentierten Textstelle
Zitierhinweis

Michael Weichenhan: „Johannes Placentinus (Frankfurt an der Oder) an Stanisław Lubieniecki (Hamburg), 10. Mai 1666“, in: Zwischen Theologie, frühmoderner Naturwissenschaft und politischer Korrespondenz: Die sozinianischen Briefwechsel, hg. von Kęstutis Daugirdas und Andreas Kuczera unter DH-Mitarbeit von Julian Jarosch und Patrick Toschka.

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