Briefe im Partikularkorpus Lubieniecki – Placentinus

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Stanisław Lubieniecki (Hamburg) an Johannes Placentinus (Frankfurt an der Oder), 10. November 1665

Metadaten

Kopfregest

Der Brief weist zwei inhaltliche Schwerpunkte auf: er informiert Placentinus über das Projekt des "Theatrum cometicum", den größeren zweiten Teil bestimmt die Auseinandersetzung mit dessen astrologischen Auffassungen. Zunächst bittet Lubieniecki, das lange Ausbleiben einer Antwort auf einen Brief des Placentinus zu entschuldigen, indem er auf seine Anstrengungen verweist, das Projekt eines "Theatrum cometicum" bzw. "Senatus philosophicus" vorzubereiten. Dabei sollen die Auffassungen europäischer Gelehrter unterschiedlicher Herkunft, disziplinärer Ausrichtung und spezifischer Akzentsetzungen über Kometen versammelt werden; genannt sind neben astronomisch-mathematischen Abhandlungen solche politisch-historischen und ethischen Charakters. Konfessionelle Unterschiede spielen bei der Auswahl der Autoren keine Rolle: Lutheraner, Reformierte und Astronomen des Jesuitenordens würden vertreten sein, denn das Ziel bestehe im freien Austausch (commercium) führender Gelehrter. Im zweiten Teil geht Lubieniecki zunächst auf die Beobachtungen des Placentinus und seine astronomischen Schlussfolgerungen ein, denen er zustimmt und mit Bezug auf Kometenerscheinungen der Vergangenheit untermauert. Eingehend diskutiert er anschließend dessen christlich-astrologische Deutung. An dieser Stelle ist die Divergenz zu Placentinus deutlich: Über das Eingeständnis hinaus, an der astrologischen Sterndeutung kein Interesse zu haben, hält Lubieniecki bestimmte ihrer Annahmen für problematisch, weil der auch von Placentinus vorausgesetzte Einfluss von Kometen nur schwer mit der Annahme eines freien Willens vereinbar sei und die Differenz zwischen Ursachen und Zeichen tendenziell verschwinde. Unter Hinweis auf den ersten Clemensbrief wird der Gedanke zurückgewiesen, dass die Ungerechten durch Himmelskörper, die doch lediglich Zeichen sind, gestraft würden. Abschließend versichert er Placentinus seiner von sachlicher Kritik unberührten Freundschaft.

Variante 1

Texttyp

Abdruck

Textgenre

Brief

Grundsprache

Latein

Quelle

Theatrum cometicum I, S. 562–565

Inhalt

[562]

Si meam erga te sinceram benevolentianSachbegriff (im Register) ex literarum raritate et responsi tarditate aestimare velles, difficilem profecto litem mihi moveres, et sisteres judicio, in quo causa mihi cadendum foret, si lege stricta mecum ageretur. Sed pro hac mitte potius strictam ac liberam epistolam, quae officii amicumSachbegriff (im Register) admoneat. Interim justas excusationes aequus et facilis accipe. Amicitia, quae veritateSachbegriff (im Register) fundatur et colitur, non semper exigit fidem chartae, quae par levibus ventis. Accusationis rigorem et sententiae atrocitatem eadem non admittit: at potius officiorum et excusationum aequitatem, quae eam vel maxime fovet. Diu et ego responsum ad meas primas literas a te exspectavi. Neque vero tibi hic par pari respondere volui. Sed ut tui, ita et mei officii vicem multa et gravia distulerunt impedimenta. Hanc tibi ad geminas tuas 9.Im Text erwähntes Datum: 09.04.1665 (nach Gregorianischem Kalender); im Text verwendeter Kalender: JulianischBrief et 18. AprilisIm Text erwähntes Datum: 18.04.1665 (nach Gregorianischem Kalender); im Text verwendeter Kalender: Julianisch Juliani datasBrief debeo.

Functus equidem jam dudum diligentis amici officium fuissem, ex quo breviusculo responso dato, uberius tibi promiseram. Sed mihi interim GalliamOrt (im Register), DaniamOrt (im Register), SueciamOrt (im Register), AngliamOrt (im Register), ItaliamOrt (im Register), praecipue vero utramque GermaniamOrt (im Register), nostramque PrussiamOrt (im Register), cum expeditis cursoribus subinde peragrare contigit. Caussam instituti nosti. CometasHimmelserscheinung (im Register), lucidissima illa et maxime notabilia caeli phoenomena, qui non ubique semper, nec eodem modo eodemve tempore apparent, investigare, et simul virorum doctorum sententias de his explorare volui. Cessit res ex voto, munere DeiSachbegriff (im Register). Nam ex eo tempore multis me observationibusHimmelserscheinung (im Register) et dissertationibus ac judiciis, non tantum mathematicis, sed et politicis, historicis, ethicis, verbo philosophicis, amicorum, quos scripto adii, beavit industria et benevolentia, quam mea qualicunque provocavi. Ita theatrum erigo cometicumWerk (in der Bibliografie), et senatum cogo philosophicum.Sachbegriff (im Register) In quo viri illustrissimi et clarissimi per Europam comparebunt. Quidni enim magna nomina RautensteiniorumPerson (im Register), Brussellorum, GuerichiorumPerson (im Register), HeinsiorumPerson (im Register), HeveliorumPerson (im Register), BartholinorumPerson (im Register), BullialdorumPerson (im Register) aliorumque longe plurium, speciatim celeberrimorum et reverendorum virorum CurtiiPerson (im Register), RiccioliPerson (im Register), KircheriPerson (im Register) et SchottiPerson (im Register) e Societate Jesu, hoc dicendi praebeant fiduciam? Tot praeclaris et eximiis viris, in colendo literarum assiduo commercio, operam commodavi meam. Quae ita varia, omnibus utinam tam grata, quam utilia futura! coacervat, ut ibi principes et subjecti, nec solum mathematici, sed physici, politici, historici, chronologi, oeconomi, ethici, et sic quoque theologi, inventuri sint genio suo accommodaPerson (im Register), et exercendae industriae apta.

Ad tuas positiones, pauca repono, pro amicitiaeSachbegriff (im Register) et libertatisSachbegriff (im Register), cujus in illo theatroWerk (in der Bibliografie) strenuum vindicem ago, jure. Bene est quod unum tantum cometam hyemali tempore, quo illa phoenomena rarissime conspiciuntur, a nobis conspe[563]ctum fuisse asseras. Vix quisquam est, in meo quidem senatu philosophicoWerk (in der Bibliografie) (absit jactantia dicto) qui aliud dicat. Firmiter asseris, magnum caeli spatium, quod paucis diebus percurrit cometes a cauda HydraeHimmelserscheinung (im Register)Himmelserscheinung (im Register) ad oculum LeporisHimmelserscheinung (im Register), non obstare, quominus unus et idem cometa statuatur. Constat enim, asserente RegimontanoPerson (im Register), cometamHimmelserscheinung (im Register) anni 1475 ut cum Zieglero et Cardano putas, vel 1472 ut Ricciolus et alii censent,uno die quadraginta gradus percurrisseItaque mirum non est, si et noster intra aliquot dies octoginta vel centum gradus percurrerit.Himmelserscheinung (im Register) Legi et ego in historia cometarum, illum 1585 cometam novem diebus arcum circuli maximi proprio ductu descripsisse, Riccioli Almag.Almagestum novum. At vero clarissimus HeveliusPerson (im Register), posito et firmato conico tramite, cometam uno die quatuor signa zodiaci pevolareEditorische Korrektur (mit hoher Sicherheit): pervolare posseHimmelserscheinung (im Register) docet. Recte porro affirmas unam cometam diverso colore diverso tempore apparere, et diversum cursum tenere posse. Hoc enim omnibus mathematicis et aliis viris doctis certum est. Quod ad secundam positionem de cometa verno a priori distinctoHimmelserscheinung (im Register) attinet, ea firmissimo stat talo. Neminem enim usque adhuc vidi, qui aliud affirmare vellet. Dicitur quidem id de mathematico RegiomontanoPerson (im Register). Sed ego suspendo meum judicium, usquequo ipse mihi rescribat ad epistolam mense Martio scriptam. Joan.Joannes Gadburius mathematicus Londinensis tres cometas nobis esse visos contendit.Huic se Joan.Joannes Megalinus ex adverso opponit, et nobis nisi unum cometam conspicuum non fuisse evincere velle videtur. Ad haec cometi nullam efficiendi vim tribuit: quam ille alter magnam tribuit, solaque tristia omnia ex illis deducit.

Quod ad tertiam positionem de cometarum significatione et operatione attinetHimmelserscheinung (im Register): haec res, ut nosti, non aeque certa est. Ideo tua hic sententia varia experiatur judicia necesse est. Novi ego quanti te faciat in rebus astronomicis, non tantum Henricus NicolaiPerson (im Register), vir dum viveret solida eruditione, et libertate judicandi ad invidiam usque praeditus; sed et orbis literatus. Verum-tamen fieri non potest, quin multos contradicentes invenias. Ego, ut non ausim temere quidpiam de iis, quae captum meum excedunt, et a studiis meis aliena sunt, decernere, dicam nihilominus libere apud te sententiam meam, quam tu libertatis philosophicaeSachbegriff (im Register) memor, aequus audies. Haec ipsa libertas aurea, imo amici auro et gemmis pretiosior, omni melle dulcior, vitaque ipsa carior, monet me, ut sentiam, hominem libertate a Deo praeditum, virtute ejus ad bonum, quod apud omnes in confesso est, juvari, ac proinde astrorum vel fati alicujus necessitati subjectum non esse. Quid de chiromantiaSachbegriff (im Register), et thematum erectioneSachbegriff (im Register), aliisque astrologicis placitis sentiant viri docti et cordati, probe noris. Tu si plus caeteris hic praestas, divinus es. Ego talium prorsus ignarus, et minus invidiae, plus autem utilitatis adferentibus (qualia sunt, quae practica philosophia docet) addictus, vetus illud ingenue fateor, 'non sum divinus'. Nisi tamen fallor, nec astrologi in struendis genethliacis ullam cometae mentionem facere solent, sed planetarum et aliarum stellarum tantum.Himmelserscheinung (im Register)

At vero tu corpora cometica planetis cognata dicis. Hoc ego in medio relinquo. Scio et alios cometarum originem ad planetasHimmelserscheinung (im Register) referre, eosque falsos planetas vocare. In qua sententia et amplissimus HeveliusPerson (im Register) est. SolemSachbegriff (im Register) vi efficacissima caloris, cujus ille fons sit, LunamSachbegriff (im Register) autem nobis proximam, licet mutuatitio lumine, quod a SoleSachbegriff (im Register) habet, gaudeat, in inferiora tamen agere, concedo. Aliis astrisHimmelserscheinung (im Register) a terra remotissimis, et quorum diversa est natura et magnitudo, par virtus tribui, credo, nequit. Sed esto et haec agere in inferiora.Sachbegriff (im Register)

At hic cogitandum est, hominem rerum creatarum principem, in eundem ordinem cum illis cogi non posse: sed relictum datae a Deo libertati, bonum volente et juvante, malum permittente et deserente Deo agere. Quomodo enim alias virtutiSachbegriff (im Register) et vitio, laudiet vituperio, praemio et poenae locus daretur? Libertas autem voluntatis Sachbegriff (im Register)vel potius naturae humanae (voluntas enim nulla est, nisi sit libera) quomodo cumnecessitate astrologica convenire possit, non video. Affici nos conspectu stel[564] larum, tanto magis cometarum, utpote rariorum phoenomenon, et haec signa esse eventuum secuturorumSachbegriff (im Register), nec tamen malorum tantum, sed et bonorumSachbegriff (im Register), et sic nos admonere officii, libenter concedo. Has literas in libro naturae sive universo exaratas docere, monstrare legendas, intelligendas, vita exprimendas, pium et laudabile est. Summa institutionis istius illis, credo, prophetae, vel potius ipsius Dei verbis absolvitur: "Dicite justo, quia bene ei erit. Vae impio, male ei erit",Esa.Abkürzungsauflösung: Esaiae III. Hanc enim sanctionem cum in omnibus Dei operibus, tum praecipue in cometis legimus: et, si sapimus, metu numinis, illo tamen filiis convenienti, ad obedientiam legibus patris caelestis debitam incitamur. CometasHimmelserscheinung (im Register) tamen esse stellas, et sic signa illa in caelo posita, quae adducta a te scripturae sacrae loca celebrant, non persuadebis omnibus.Himmelserscheinung (im Register) Quanquam verum sit Deum irideHimmelserscheinung (im Register)Himmelserscheinung (im Register), stellis, sole ipso et aliis rebus naturalibusSachbegriff (im Register), tanquam signisSachbegriff (im Register) gratiae vel etiam irae suae, ad commonendos officii mortales uti. Utramque enim ut illis rebus, ita et cometis Deum non tantum malos terrentem, compescentem, punientem, sed et bonos solantem, in bonas et amplas spes erigentem praemiisque afficientem, praesignificare, nec ab aequitate ejus, nec a rationis discursu, nec ab eventuum veritate alienum est. Atque huic fini quondam signum filii hominis in caelo exhibebit.

Illa quoque quae adfers, necessitate malorum ominum assidua et immutabili, satis cometas absolvunt. Quos ideo susque deque habendos esse nemo pius dixerit: attamen ut non despiciendos, sic nec suspiciendos, nec temnendos nec timendos, sed ut mirabilia Dei opera, illustrissima caeli signaSachbegriff (im Register), contemplandos: imo ut praecones poenitentiae et praenuncios bonorum bonis, et malorum malis paratorumSachbegriff (im Register), ac fideles consiliarios audiendos esse. Gratulor eos, te quoque judice, libertatemSachbegriff (im Register), quam inesse homini necesse sit, si adsit voluntas, non tollere, nec laedere. Hoc mihi sufficit. Tu vide quomodo vim illam cometarumHimmelserscheinung (im Register) in mentes humanasSachbegriff (im Register) influentem sis contra FienumPerson (im Register), FromondumPerson (im Register), DuditiumPerson (im Register), ScaligerumPerson (im Register) et alios plures defensurus. Astra eo quod inclinent, necessitatem non imponant, vana esse et ridenda, nemo sanus dixerit.Sachbegriff (im Register) At tu illa necessario in inferiora, et quidem necessitate physica, qualis illa est calefaciendi et urendi in igneSachbegriff (im Register), et defluendi deorsum in aquaSachbegriff (im Register), agere statuis. Hoc si ad hominis libertatemSachbegriff (im Register) extendis, quod non puto, libertas illaSachbegriff (im Register), sine qua nullum in homine arbitrium, periclitatur, imo perit. Bene mones, diversam esse hominis naturalis, animalis et spiritualis sive regeniti rationem. Sed si et ille necessitate astrorum ad peccandum impelleretur, non eligeret libere quod malum est, nec ad ignem libere manum extenderetSachbegriff (im Register): Satis poenae et calamitatis, quod a DeoSachbegriff (im Register) deseratur, affectibus, cupiditatibus, SatanaeSachbegriff (im Register) artibus mille relinquatur. Ita tamen ut impedimenta eluctari possit, si ad se cum filio illo prodigo redeat, et demum ad patrem, e longinquo misericordiam revertenti praestare promtum. Utinam hujus gratiae divinaeSachbegriff (im Register) sensu tangantur et ad poenitentiam excitentur seriam, qui adulterium committunt, judice divino Psalte.Psalterii 73, 27, dum a Deo, cui scilicet soli jungi et adhaerere eos oportuit, recedunt! Nam si "humana misericordia", teste Cicerone Orat. pro Dejot.Oratione pro Deiotaro "ipsa solet occurrere supplicibus et afflictis, nullius oratione evocata", multo magis divina, quod Christus dominus parabola de filio prodigo praestantissima et affectuum plena solide docet.

Tu denique, optime PlacentinePerson (im Register), spargis minas, torques gladios, mittis fulmina, jacis ignes in impios et perditos ac desperatos. Merentur illi, fateor, talia et atrocissima, ni resipuerint, supplicia. At vero boni quoque mites, tot injuriis pressi cum tot impedimentis luctantes, contra seculi minas, iras, impetus solandi, confirmandi, spe meliorum refocillandi, ad invictam, imo victricem patientiam invitandi sunt. Id ego ago: his solis bona, et laeta omina ex cometis quae capto, tribuo, et apto. Hos ego hic animo fortibus, monitis, exemplisque firmo, et contra orbis impetus robusto, munio. Inter illa post scripturas, quas Clemens RomanusPerson (im Register) 'Spiritus SanctiSachbegriff (im Register) vera oracula' vocat, eminet primo loco po[565]nendum ejusdem illius ClementisPerson (im Register) epistola ad Corinthios monitum et solatium: "Non invenimus" (in Scriptura) "a viris sanctis justos rejectos; persequutionem passi sunt justi, sed ab impiis: in carcerem conjecti, sed a profanis: lapidibus obruti, sed ab iniquis et legum violatoribus: exstincti sunt, sed a scelestis et injusta invidia contra eos stimulatis: quae omnia cum paterentur, gloriose et magnanimiter tulerunt." Et mox in fornace illa Babylonia, quam et tu memoras, paternae Dei circa pios providentiaeSachbegriff (im Register) documentum illustre monstrans ait: "Abominandi et omni malitia pleni tanto furore accensi sunt, ut servientes Deo in sancta et inculpata voluntate in caminum conjecerint, ignorantes altissimum protectorem et defensorem eorum esse, qui in pura conscientia nomen ejus virtute plenum colunt." Ita ille vir primaevae integritatis retinens metu prosternit impios, feroces, saevos: at erigit et firmat pios, modestos, mansuetos. Utrosque dum et tu vides, idem fac, argumento a cometis sumto. Ego concludo ejusdem ClementisPerson (im Register) verbis: "Quid jucundum et acceptum coram opifice nostro sit videamus, sanguinem Christi intentis oculis intueamur, et quam pretiosus Deo sit ejus sanguis, consideremus, qui propter nostram salutem effusus toti mundo poenitentiae gratiam obtulit."

Jam tandem finio, amicissime Placentine, loquacem epistolam, libertatisSachbegriff (im Register) plenam. Scio enim quicum loquar. Tu eam gratus et aequus accipe, et honestis meis institutis fave. De mea aequitate certus esto. Votorum summa est libertatem et virtutem tueri et commendare. Opus meumWerk (in der Bibliografie) fervet, et strenue in eo imprimendo amici Batavi desudant: inprimis optimus FrancusPerson (im Register), tuus juxtaque meus.

Vale, salve, prospere age.

Editorische Anmerkungen
  1. Evtl. bezieht sich Lubieniecki hier auf einen im "Theatrum cometicum" nicht abgedruckten Brief, in dem Placentinus seine Verärgerung über das lange Schweigen ausgedrückt hatte. Eine gewisse Abkühlung des Verhältnisses spricht auch aus dem vorliegenden Brief.Zurück zur kommentierten Textstelle
  2. Das hier angegebene Bahnsegment umfasst rund 130°. Zurück zur kommentierten Textstelle
  3. Die von Johannes SchönerPerson (im Register) 1531 herausgegebene Schrift des RegiomontanPerson (im Register) "De cometae magnitudine latitudineque ac de loco eius vero problemata XVI" enthält die Datierung 1575 nicht. Zur strittigen Datierung vgl. die Anmerkung zum Brief vom 19. April 1665 .Zurück zur kommentierten Textstelle
  4. RiccioliPerson (im Register), Alm. nov. , lib. VIII, sect. II (Band 2, S. 8a/bWerk (in der Bibliografie)); FracastoroPerson (im Register), Homocentrica, sect. III, cap. 23, S. 59Werk (in der Bibliografie); Kepler, Hyperaspistes III, cap. 17, nr. 6–9 (KGW 8, S. 386fWerk (in der Bibliografie)).Zurück zur kommentierten Textstelle
  5. Vgl. HeveliusPerson (im Register), Prodromus, S. 26,Werk (in der Bibliografie) der sich zur Veranschaulichung der großen Geschwindigkeit, mit der sich ein Komet zu bewegen scheint, auf diese Stelle bei RegiomontanPerson (im Register) bezieht. Tatsächlich handelt es sich um den in der Dialexis de nova stellaWerk (in der Bibliografie) von HájekPerson (im Register) abgedruckten Auszug aus SchleusingersPerson (im Register) Kometenschrift; vgl. HájekPerson (im Register), Dialexis, S. 146;Werk (in der Bibliografie) vgl. die Anmerkung zum Brief vom 19. April 1665.Zurück zur kommentierten Textstelle
  6. Riccioli, Alm. nov., lib. VIII, s. II (Band 2, S. 13b)Werk (in der Bibliografie).Zurück zur kommentierten Textstelle
  7. Ein entsprechendes Schreiben ist abgedruckt im "Theatrum cometicum", S. [692]692fWerk (in der Bibliografie).Zurück zur kommentierten Textstelle
  8. Das Schreiben des schwedischen Mathematikers ist abgedruckt in Lubieniecki, Theatrum cometicum, S. [693]693Werk (in der Bibliografie).Zurück zur kommentierten Textstelle
  9. Jes 3,10.Zurück zur kommentierten Textstelle
  10. Dass Kometen "mala malis, bona bonis"Sachbegriff (im Register) bedeuten, ist eine zentrale These Lubienieckis bei der Interpretation der Kometen. Zurück zur kommentierten Textstelle
  11. Vgl. Mt. 24,30.Zurück zur kommentierten Textstelle
  12. Ps 73, 27; in der Vulgata entspricht dies Ps 72,27.Zurück zur kommentierten Textstelle
  13. CiceroPerson (im Register), Pro rege Deiotaro 14, 40Werk (in der Bibliografie). Zurück zur kommentierten Textstelle
  14. 1. Clem., cap. 45; zitiert wird die Übersetzung von Patrick Young, hier S. 58.Werk (in der Bibliografie)Zurück zur kommentierten Textstelle
  15. 1. Clem. cap. 45, a.a.O. S. 59Werk (in der Bibliografie).Zurück zur kommentierten Textstelle
  16. 1. Clem., cap. 7, a.a.O. S.10Werk (in der Bibliografie).Zurück zur kommentierten Textstelle
Zitierhinweis

Michael Weichenhan : „Stanisław Lubieniecki (Hamburg) an Johannes Placentinus (Frankfurt an der Oder), 10. November 1665“, in: Zwischen Theologie, frühmoderner Naturwissenschaft und politischer Korrespondenz: Die sozinianischen Briefwechsel, hg. von Kęstutis Daugirdas und Andreas Kuczera unter DH-Mitarbeit von Julian Jarosch und Patrick Toschka.

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